System transportu kolejowego Egiptu od lat boryka się z deficytami operacyjnymi. Ich powodem są wysokie koszty utrzymania wynikające z amortyzacji infrastruktury podstawowej, niskie, nieodzwierciedlające faktycznych kosztów taryfy przewozowe (zwłaszcza w przewozach pasażerskich) oraz malejące przychody ze względu na niską penetrację rynku w porównaniu do transportu drogowego. Pomimo pewnych reform, narodowe przedsiębiorstwo kolejowe czerpie wsparcie z zasobów publicznych oraz instytucji zagranicznych, m.in. Banku Światowego i Afrykańskiego Banku Rozwoju. Celem jest spowodowanie rozwoju społeczno-gospodarczego Egiptu poprzez zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności usług transportu kolejowego oraz wzmocnienie stabilności finansowej sektora. Oczekuje się m.in. poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów, zwiększenia przepustowości sieci poprzez modernizację systemu sterowania ruchem i wprowadzenie rozwiązań poziomu ETCS (łączność GSM, sygnalizacja kabinowa) oraz poprawy wydajności i niezawodności usług kolejowych (głównie minimalizacji opóźnień). Analizę skuteczności działań podejmowanych w tym zakresie przeprowadzi dr Doński-Lesiuk.
Dr Jakub Doński-Lesiuk z finansowaniem NCN na badania w Egipcie

Źródło: Travel & Tour World


Źródło: WorldBank