Marcin Świetlicki, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich poetów, muzyk i dziennikarz - od czasów debiutu dbający o nienaruszalność artystycznej autonomii. Jego twórczość w znaczący sposób wpłynęła na obraz polskiej poezji końca XX wieku.
Tomasz Kunz, teoretyk i krytyk literacki, podjął próbę opisu twórczości autora „Pieśni profana", „Ale o co ci chodzi?", „Jedenaście".
W serii „Projekt: Egzystencja i literatura” pojawiła się publikacja pt. „Marcin Świetlicki. Osobność".
„Nie sposób pisać dzisiaj o twórczości Marcina Świetlickiego, nie pisząc jednocześnie o samym Marcinie Świetlickim. Nie chodzi jednak tylko o to, że elementy życia poety przenikają do jego tekstów, a wyłaniająca się z utworów postać ma wiele cech wspólnych z autorem empirycznym. Związek między porządkiem życia i porządkiem twórczości jest w tym przypadku znacznie bardziej skomplikowany, a jego rezultatem jest szczególna egzystencjalno-tekstowa kreacja, pojawiająca się gdzieś na styku biografii i wierszy. Nie jest to ani ja liryczne, ani sam Świetlicki, ale ktoś trzeci, nieustannie przesunięty wobec tych dwóch figur: językowej i empirycznej. Ktoś niemożliwy do precyzyjnego zlokalizowania i zdefiniowania, bo nieposiadający ani własnego, trwałego usytuowania, ani do końca określonego ontologicznego statusu, ktoś, kto wymyka się zawłaszczeniu, bo zawsze jest nie tam, gdzie wydaje nam się, że być powinien".
- pisze we wstępie Tomasz Kunz dając zarys tytułowej kategorii „osobności”.
Seria „Projekt: Egzystencja i literatura” poświęcona jest wybitnym polskim pisarzom – ich twórczości ujmowanej przez nich samych i interpretowanej przez krytyków jako projekt egzystencjalny, jako próba ustanowienia i zapisania siebie oraz swojego sposobu odczytywania sensów rzeczywistości, indywidualnego oglądu różnych jej sfer – społecznej, politycznej, etycznej, kulturowej, metafizycznej.
Istotnymi kategoriami wyjaśniającymi pisarskie dzieło są w tym przypadku biografia, tożsamość oraz kształtujące je szeroko rozumiane doświadczenie: cielesne i zmysłowe, psychiczne i społeczne, historyczne i polityczne, etniczne i estetyczne, religijne i duchowe.
Link do publikacji TUTAJ.
