Na Wydziale Zarządzania ruszają nowe studia podyplomowe z zakresu ESG

Rosnące problemy środowiskowe, jak pogłębiające się zmiany klimatu czy nadmierna produkcja odpadów powodują, że na przedsiębiorców nakładane są nowe obowiązki mające na celu aktywne współuczestnictwo w przeciwdziałaniu narastającym trudnościom. W odpowiedzi na potrzeby biznesu, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego uruchamia nowe studia podyplomowe – ESG - praktyczne aspekty wdrażania i raportowania.

ESG to podejście, które ułatwia proces planowania działań przy świadomości różnorodnych ograniczeń. Daje szansę na wielowątkową ocenę, uwzględniającą nie tylko bieżący punkt wyjścia, ale i przyszłe wydarzenia. To także praktyczne podejście do danych w organizacji i jej łańcuchu wartości, które należy zebrać, aby na ich podstawie podejmować skuteczne decyzje biznesowe w duchu zrównoważonego rozwoju. Potrzebujemy do tego zespołów i osób, które posiadają „zielone kompetencje” dzięki którym zrównoważony rozwój zostanie zrozumiany, osadzony w systemie zarządzania organizacją i zintegrowany z jej planami oraz uwidoczniony w działaniach. Oferowane studia podyplomowe dają możliwość nabycia strategicznych kompetencji w dobie zielonej transformacji.

Tornado regulacyjne związane z osiąganiem celów zrównoważonej transformacji w UE może powodować dużą dozę niepewności. Jednocześnie pilną potrzebą staje się tworzenie warunków dla rozwoju: konkurencyjnych, innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska gospodarek. Dodatkowym czynnikiem jest próba osiągania ogólnoświatowych celów klimatycznych, zwiększania odzysku surowców i respektowania praw człowieka. Taka dynamika sprawia, że rośnie niepewność biznesowa. Nie zwalnia to jednak  przedsiębiorstw z realizacji celów biznesowych i wypełniania założeń przyjętych strategii działania. Konieczność godzenia różnych interesów wymaga szczególnych umiejętności, zarówno od osób decyzyjnych, jak i zespołu. 

W raporcie The Future of Jobs Report 2025 Światowego Forum Gospodarczego  podkreślono wagę kompetencji służących zrównoważonemu rozwojowi. Dotyczy to zarówno specjalistycznych umiejętności, dzięki którym możliwe będzie skuteczne wdrażanie rozwiązań ograniczających negatywne wpływy środowiskowe, jak walka z klimatem, jak i kompetencji miękkich ułatwiających poruszanie się po delikatnej materii zrównoważonego rozwoju. Zazielenianie gospodarek nie będzie możliwe bez osób, które będą potrafiły aktywnie odpowiadać na potrzeby rynku, ale również przewodzić innym, tworzyć zespoły wrażliwe na kwestie społeczne i środowiskowe.

Pierwszy rok raportowania zrównoważonego rozwoju w nowych ramach prawnych pokazał, że zaplanowanie procesu jest czasochłonne i trudne, a nie jest to jedyne zadanie, jakie mają do wykonania zespoły. Dane rynkowe pokazują trudności, z jakimi mogą borykać się podmioty, które ujawniają swoje dane. Jednocześnie w debacie o samym raportowaniu zapomina się, że publikacja raportu jest tylko spisaniem rzeczywistości organizacyjnej. Odzwierciedla starania biznesowe, podejście do zarządzania ryzykiem i umiejętność korzystania z szans, jakie dają zmiany w otoczeniu gospodarczym. Dlatego też dużo ważniejsze jest to, jak wygląda codzienność organizacyjna, w jaki sposób identyfikowane są wpływy, wyzwania oraz jak się nimi zarządza

podkreśla dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania UŁ.

 

Odroczenie obowiązku raportowania dla kolejnych grup spółek za sprawą Dyrektywy Stop the Clock oraz potrzeba upraszczania zakresu ujawnień nie powinny zatrzymać przedsiębiorstw w ich staraniach. Nie odwołujemy  bowiem problemów środowiskowych i społecznych. Pozostają w mocy inne regulacje, które wyznaczają ramy dla działań na rzecz ochrony środowiska a partnerzy biznesowi potrzebują zrozumieć naszą sytuację i ocenić czy nie jesteśmy interesariuszem, który  przynosi ryzyko związane z nieodpowiedzialnym korzystaniem z zasobów środowiskowych. Jesteśmy coraz bardziej świadomi problemów i ograniczeń. Jednocześnie potrzebujemy sprostać oczekiwaniom rynku. Próbą pogodzenia wszystkich wątków jest edukacja, która daje swobodę poruszania się po złożonych tematach zrównoważonego rozwoju i przekładania ich na wymiar biznesowy. 

Dlatego, wychodząc naprzeciw potrzebom przedsiębiorstw, na Wydziale Zarządzania UŁ uruchomiona została rekrutacja na I edycję studiów podyplomowych ESG   – praktyczne aspekty wdrażania i raportowania. - Celem studiów jest przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wdrażaniem ESG i raportowaniem danych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Przygotowaliśmy różnorodne zajęcia głównie w formule zdalnej, dzięki którym osoby uczestniczące poznają tak kluczowe zagadnienia, jak zrównoważone finanse, ramy prawne, zarządzanie ładem organizacyjnym, strategia zrównoważonego rozwoju i wiele innych. Bez względu na kierunki rozwoju sztucznej inteligencji i widocznych już ułatwień związanych z dostępem do danych, na końcu procesu stoi człowiek, który potrafiąc myśleć krytycznie będzie mógł podjąć mądre i dobre dla wszystkich decyzje

mówi dr Agata Rudnicka.

 

Więcej informacji o studiach podyplomowych ESG: https://www.wz.uni.lodz.pl/strefa-kandydata/studia-podyplomowe/esg-praktyczne-aspekty-wdrazania-i-raportowania 

 

Autorka: dr Agata Rudnicka

Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ