Publikacja dotyczy zjawiska, które praktycznie nie było analizowane w polskiej i światowej literaturze akademickiej: kolaboracji między różnymi aktorami przemysłu filmowego Polski i innego kraju socjalistycznego – Czechosłowacji. Jest to monografia pionierska w obrębie badań nad filmem polskim, gdyż zwraca uwagę na jego zapóźnienie względem nie tylko Zachodu, lecz także części Wschodu. Ujawnia kawał nieznanej historii polskiego kina i oświetla ją w nowy sposób.
Z recenzji Ewy Mazierskiej
Autorka zgromadziła obszerne materiały, obejmujące między innymi dokumenty z kilku archiwów. Wykazała się bardzo dobrą znajomością specyfiki kina czechosłowackiego i polskiego oraz znakomitym rozeznaniem w aktualnych trendach badawczych w Polsce i na świecie. Książka jest bardzo ciekawa, stanowi novum w zakresie zarówno przybliżenia kontaktów filmowych pomiędzy Polską a Czechosłowacją, jak i prezentacji wybranych reżyserów i ich dzieł w pierwszym okresie powojennym.
Z recenzji Joanny Szczutkowskiej
Patronat nad książką objęło Czeskie Centrum w Warszawie. Publikacja została wydana w koedycji z Łódzką Szkołą Filmową (PWSFTviT) i ukazała się w serii Filmo!Znawcy Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego.
Dwie wersje (papierowa i elektroniczna) publikacji są już dostępne na stronie Wydawnictwa UŁ.