To, co jeszcze trzy lata temu mogło się wydawać futurystyczną wizją świata zaczerpniętą z popkultury science fiction, dzisiaj jest w zasięgu naszej ręki. Modele generatywnej AI potrafią analizować dane, pisać spójne teksty, tłumaczyć złożone pojęcia, streszczać obszerne treści, tworzyć grafiki i materiały wideo czy komponować muzykę, a nawet symulować rozmowę z egzaminatorem.
ALE… JAK POSŁUGIWAĆ SIĘ NIMI W SPOSÓB MĄDRY,SKUTECZNY I ODPOWIEDZIALNY?
Szkolenie ma charakter praktyczny, a uczestnicy będą samodzielnie testować wybrane narzędzia, tworzyć własne prompty i analizować efekty działania modeli generatywnych. W trakcie ćwiczeń nauczą się rozpoznawać ich mocne strony i ograniczenia. Szczególny nacisk położony zostanie na kształtowania postaw świadomego i etycznego użytkownika GenAI, osoby, która potrafi łączyć ciekawość i innowacyjność z odpowiedzialnością i rzetelnością akademicką. Uczestnicy dowiedzą się m.in.: jak zachować samodzielność intelektualną w pracy z modelami generatywnej AI, jak oznaczać materiały współtworzone przez narzędzia generatywne oraz jak odróżniać inspirację od nieuprawnionego wykorzystania treści.
Szkolenie poprowadzi Szkolenie poprowadzi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ
Zakres tematyczny szkolenia:
- Dobry prompt - sztuka komunikacji z AI (jak skonstruować „dobry” prompt, podstawowe zasady pracy z wybranymi narzędziami tekstowymi, graficznymi, wideo).
- GenAI w praktyce studenckiej (np. tworzenie streszczeń i notatek, planowanie nauki, przygotowanie do egzaminów itp.)
- Metody weryfikacji informacji generowanych przez AI.
-
Etyczne i odpowiedzialne wykorzystanie GenAI (samodzielność akademicka i odpowiedzialność za treści, Rekomendacje Uniwersytetu Łódzkiego i wydziałowe zasady stosowania GenAI).
Czas trwania: 5 godzin (zajęcia warsztatowe z elementami mini-wykładu i pracy własnej) Szkolenie będzie odbywało się za pośrednictwem platformy Teams.
Planowany termin realizacji: grudzień 2025 – szczegółowe terminy podane zostaną po zweryfikowaniu liczby zgłoszeń
