Dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ uczestniczyła w panelu „Odpowiedzialność (nie)zautomatyzowana. Człowiek w centrum edukacji AI”, podczas którego poruszono kluczowe obecnie zagadnienia związane z wdrażaniem technologii AI w systemie edukacji. Wśród najważniejszych wątków znalazły się aspekty dotyczące:
- odpowiedzialności w procesie kształcenia na wszystkich poziomach edukacji, od szkół podstawowych po uczelnie;
- zmieniającej się roli nauczyciela w dobie powszechnego dostępu do narzędzi opartych na AI,
- wyzwań etycznych związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w pracach zaliczeniowych, dyplomowych i naukowych,
- zróżnicowanych obaw nauczycieli, zarówno szkolnych, jak i akademickich, wynikających z dynamicznych zmian technologicznych i ich wpływu na kształcenie.
Edukacja w dobie AI nie może funkcjonować w oderwaniu od technologii, jednak to nie ona powinna wyznaczać jej kierunek. Fundamentem rozwoju edukacji powinien być człowiek i jego zdolność do krytycznego myślenia, współpracy, empatii i twórczego rozwiązywania coraz bardziej złożonych problemów. Jestem zdecydowanym zwolennikiem idei Augmented Academy, która zakłada hybrydowe podejście do edukacji: łącząc to, co najlepsze w nauczaniu tradycyjnym z potencjałem narzędzi AI. Nauczyciel powinien być mentorem, partnerem w odkrywaniu i interpretowaniu rzeczywistości, a uczeń czy student stać się współtwórcą wiedzy. Rola nauczyciela zmienia się zatem z osoby przekazującej informacje na przewodnika, który pomaga zrozumieć, co jest ważne i jak wykorzystywać AI, tak aby rozwijać umiejętności i kompetencje, w tym branżowe, pożądane na rynku
mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ.
Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ