O metodzie klinicznej
Metoda kliniczna w nauczaniu (ang. clinical legal education, choć stosowana także poza prawem) to podejście dydaktyczne oparte na praktycznym uczeniu się przez doświadczenie, najczęściej poprzez rozwiązywanie realnych problemów społecznych we współpracy z lokalną społecznością, organizacjami pozarządowymi czy instytucjami publicznymi.
Cel i zakres szkolenia
Celem zajęć było poszerzenie wiedzy osób uczestniczących na temat najlepszych praktyk w zakresie nauczania metodą kliniczną, w tym aspektów organizacyjnych, dydaktycznych i społecznych funkcjonowania klinik (również klinik prawa) oraz innych form edukacji praktycznej opartej na współpracy ze społecznością lokalną.
Mieszane zespoły w działaniu – ku wzajemnemu zrozumieniu
Szkolenie skierowane było nie tylko do osób z wykształceniem prawniczym, lecz także do przedstawicieli i przedstawicielek innych dyscyplin zainteresowanych dydaktyką opartą na doświadczeniu (experiential learning) oraz wsparciem jej wdrażania w ramach uczelni. W wydarzeniu wzięły udział osoby studiujące, pracujące administracyjnie i naukowo – w przypadku niektórych z zadań osoby uczestniczące zamieniały się rolami – w roli studentka lub studentki występowała osoba na co dzień pracująca badawczo. Pozwoliło to na zwiększenie wzajemnego zrozumienia i empatii.

Program warsztatów
Program obejmował m.in.
- warsztaty z aktywnych metod klinicznego nauczania,
- trening umiejętności miękkich,
- panele dyskusyjne poświęcone wymianie doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy przedstawicielami uczelni z różnych krajów.
Przykłady wypracowanych rozwiązań
Pośród rozwiązań, nad którymi pracowały osoby uczestniczące, można znaleźć m.in.
- aplikację dla dzieci, która informuje o ich prawach
- narzędzie, które wspiera osoby z dysleksją w rozumieniu tekstów prawniczych i pouczeń sądowych
- działanie, które zachęciłoby młodych ludzi do aktywności obywatelskiej, w szczególności do udziału w wyborach

Łódzka Klinika Prawa – przykład dobrej praktyki
Szczególnym punktem programu była prezentacja Łódzkiej Kliniki Prawa, jednej z najstarszych tego typu inicjatyw w Polsce, którą poprowadzili prof. Małgorzata Król (założycielka i wieloletnia kierowniczka Kliniki) oraz dr Paweł Łabieniec (obecny kierownik). Uczestnicy mieli również okazję wysłuchać prezentacji studentów dotyczącej ich doświadczeń z działalności w Klinice Prawa oraz poznać dobre praktyki realizowane w ramach nauczania klinicznego w formule help-desk na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, działającym w sojuszu YUFE.
Współpraca międzynarodowa w ramach UNIC
Warsztaty stanowiły część działań realizowanych w ramach Linii Tematycznej 4 (Thematic Line 4): Justice, Security and Institutions. Spotkanie miało na celu nie tylko rozwijanie kompetencji dydaktycznych, lecz także zacieśnianie współpracy międzyuczelnianej w obszarze nauczania opartego na praktyce i zaangażowaniu społecznym.
Znaczenie wydarzenia dla Uniwersytetu Łódzkiego
Dla Uniwersytetu Łódzkiego wydarzenie to było wyjątkową okazją do wymiany doświadczeń, promocji wieloletnich tradycji klinicznego nauczania oraz wzmocnienia pozycji UŁ w ramach międzynarodowego sojuszu UNIC, skupiającego uczelnie z miast postindustrialnych, które wspólnie poszukują nowych modeli kształcenia i angażują się we współpracę z otoczeniem społecznym.

Organizatorzy i osoby uczestniczące
Organizatorkami wydarzenia były dr Izabela Florczak, mgr Anna Fijałkowska-Owczarek i dr Paulina Łabieniec, natomiast część szkoleniową poprowadzili dr Przemysław Kubiak oraz dr Magdalena Ustaborowicz.
W szkoleniu uczestniczyli przedstawiciele uczelni partnerskich sojuszu UNIC:
- Uniwersytetu w Cork (Irlandia)
- Uniwersytetu Koç w Istambule (Turcja)
- Uniwersytetu Deusto w Bilbao (Hiszpania / Kraj Basków)
- Uniwersytetu w Zagrzebiu (Chorwacja)
a także gospodarze z Uniwersytetu Łódzkiego.
Projekt „We are UNIC! – Fostering Innovation and Cooperation within the European University Alliance” jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej, w ramach środków z programu Unii Europejskiej pn. Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich o numerze FERS.01.05-IP.08-0219/23.

