Najczęściej wyszukiwane:

Katedra Informatologii i Bibliologii

Od teorii do praktyki – UNIC i kliniki prawa

W dniach 15–18 października 2025 r. na Wydziale Prawa i Administracji UŁ odbyły się warsztaty szkoleniowe poświęcone nauczaniu metodą kliniczną zorganizowane w ramach UNIC. W wydarzeniu wzięły udział osoby studiujące, pracujące administracyjnie oraz naukowo. Uczestnicy i uczestniczki w różnym wieku mieli okazję, by wspólnie wypracować praktyczne rozwiązanie problemów, rozwinąć umiejętności miękkie, a także budować mosty międzypokoleniowe. UNIC stwarza możliwości rozwoju dla całej społeczności uniwersyteckiej – stawiamy na wytyczanie nowych dróg rozwoju i wzmacnianie wzajemnego zrozumienia.

Opublikowano: 21 października 2025

O metodzie klinicznej

Metoda kliniczna w nauczaniu (ang. clinical legal education, choć stosowana także poza prawem) to podejście dydaktyczne oparte na praktycznym uczeniu się przez doświadczenie, najczęściej poprzez rozwiązywanie realnych problemów społecznych we współpracy z lokalną społecznością, organizacjami pozarządowymi czy instytucjami publicznymi.  

Cel i zakres szkolenia

Celem zajęć było poszerzenie wiedzy osób uczestniczących na temat najlepszych praktyk w zakresie nauczania metodą kliniczną, w tym aspektów organizacyjnych, dydaktycznych i społecznych funkcjonowania klinik (również klinik prawa) oraz innych form edukacji praktycznej opartej na współpracy ze społecznością lokalną.

Mieszane zespoły w działaniu – ku wzajemnemu zrozumieniu

Szkolenie skierowane było nie tylko do osób z wykształceniem prawniczym, lecz także do przedstawicieli i przedstawicielek innych dyscyplin zainteresowanych dydaktyką opartą na doświadczeniu (experiential learning) oraz wsparciem jej wdrażania w ramach uczelni. W wydarzeniu wzięły udział osoby studiujące, pracujące administracyjnie i naukowo – w przypadku niektórych z zadań osoby uczestniczące zamieniały się rolami – w roli studentka lub studentki występowała osoba na co dzień pracująca badawczo. Pozwoliło to na zwiększenie wzajemnego zrozumienia i empatii.

osoby uczestniczące

Program warsztatów

Program obejmował m.in.  

  • warsztaty z aktywnych metod klinicznego nauczania,  
  • trening umiejętności miękkich,  
  • panele dyskusyjne poświęcone wymianie doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy przedstawicielami uczelni z różnych krajów.

Przykłady wypracowanych rozwiązań

Pośród rozwiązań, nad którymi pracowały osoby uczestniczące, można znaleźć m.in.  

  • aplikację dla dzieci, która informuje o ich prawach
  • narzędzie, które wspiera osoby z dysleksją w rozumieniu tekstów prawniczych i pouczeń sądowych  
  • działanie, które zachęciłoby młodych ludzi do aktywności obywatelskiej, w szczególności do udziału w wyborach

osoby uczestniczące

Łódzka Klinika Prawa – przykład dobrej praktyki

Szczególnym punktem programu była prezentacja Łódzkiej Kliniki Prawa, jednej z najstarszych tego typu inicjatyw w Polsce, którą poprowadzili prof. Małgorzata Król (założycielka i wieloletnia kierowniczka Kliniki) oraz dr Paweł Łabieniec (obecny kierownik). Uczestnicy mieli również okazję wysłuchać prezentacji studentów dotyczącej ich doświadczeń z działalności w Klinice Prawa oraz poznać dobre praktyki realizowane w ramach nauczania klinicznego w formule help-desk na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, działającym w sojuszu YUFE.

Współpraca międzynarodowa w ramach UNIC

Warsztaty stanowiły część działań realizowanych w ramach Linii Tematycznej 4 (Thematic Line 4): Justice, Security and Institutions. Spotkanie miało na celu nie tylko rozwijanie kompetencji dydaktycznych, lecz także zacieśnianie współpracy międzyuczelnianej w obszarze nauczania opartego na praktyce i zaangażowaniu społecznym.

Znaczenie wydarzenia dla Uniwersytetu Łódzkiego

Dla Uniwersytetu Łódzkiego wydarzenie to było wyjątkową okazją do wymiany doświadczeń, promocji wieloletnich tradycji klinicznego nauczania oraz wzmocnienia pozycji UŁ w ramach międzynarodowego sojuszu UNIC, skupiającego uczelnie z miast postindustrialnych, które wspólnie poszukują nowych modeli kształcenia i angażują się we współpracę z otoczeniem społecznym.

materiały promocyjne

Organizatorzy i osoby uczestniczące

Organizatorkami wydarzenia były dr Izabela Florczak, mgr Anna Fijałkowska-Owczarek i dr Paulina Łabieniec, natomiast część szkoleniową poprowadzili dr Przemysław Kubiak oraz dr Magdalena Ustaborowicz.

W szkoleniu uczestniczyli przedstawiciele uczelni partnerskich sojuszu UNIC:

  • Uniwersytetu w Cork (Irlandia)
  • Uniwersytetu Koç w Istambule (Turcja)
  • Uniwersytetu Deusto w Bilbao (Hiszpania / Kraj Basków)
  • Uniwersytetu w Zagrzebiu (Chorwacja)

a także gospodarze z Uniwersytetu Łódzkiego.

Projekt „We are UNIC! – Fostering Innovation and Cooperation within the European University Alliance” jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej, w ramach środków z programu Unii Europejskiej pn. Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich o numerze FERS.01.05-IP.08-0219/23.


belka z logotypami

Katedra Informatologii i Bibliologii
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173, pok. 4.49
90-236 Łódź

informatologia@uni.lodz.pl
tel. 42 635 69 12

 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR