Najczęściej wyszukiwane:

Katedra Informatologii i Bibliologii

zapis alfabetyczny

Dzień dobry, chciałam zapytać, jak uszeregować wyrazy w kolejności alfabetycznej:

Uniwersytet Walijski

Uniwersytet w Birmingham

Uniwersytet w Cambridge

Uniwersytet Witwatersrandu.

Czy na początku powinny się znaleźć: Uniwersytet w Birmingham, Uniwersytet w Cambridge, a potem Uniwersytet Walijski, Uniwersytet Wiwatersrandu?

Z wyrazami szacunku

Maja Stokowska

 

Opublikowano:

Szanowna Pani,

ogólna zasada szeregowania alfabetycznego wskazuje na użycie alfabetu polskiego z uwzględnieniem liter q, v, x. Wyróżnia się dwa podstawowe sposoby tego porządkowania: „litera po literze” (stosowana przede wszystkim w słownikach językowych) oraz „słowo po słowie” (stosowana w leksykonach, encyklopediach, bibliografii załącznikowej i indeksach). W pierwszej metodzie wszystkie nieliterowe znaki pisma (np. spacja czy łącznik) są ignorowane, a hasła składające się z więcej niż jednego wyrazu lub też wyrazy złożone połączone dywizem traktuje się jako jeden wyraz. Przykład: Andrycz Nina, Andrzejczak Władysław, Andrzej Łukasz, Andrzej z Bnina). Druga metoda zakłada, że o kolejności haseł złożonych z dwóch lub więcej wyrazów decyduje alfabetyczna kolejność liter w pierwszym wyrazie, a następnie – w drugim, trzecim i dalszych. Występujące między wyrazami spacje lub łączniki traktuje się jako znaki rozdzielające poszczególne wyrazy. Przykład: Andrycz Nina, Andrzej Łukasz, Andrzej z Bnina, Andrzejczak Władysław).

Uporządkowanie wg pierwszej metody: Uniwersytet Walijski, Uniwersytet w Birmingham, Uniwersytet w Cambridge, Uniwersytet Witwatersrandu.

Uporządkowanie wg drugiej metody: Uniwersytet w Birmingham, Uniwersytet w Cambridge Uniwersytet Walijski, Uniwersytet Witwatersrandu.

Katarzyna Jachimowska

 

Katedra Informatologii i Bibliologii
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173, pok. 4.49
90-236 Łódź

informatologia@uni.lodz.pl
tel. 42 635 69 12

 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR