• Polski
  • English
 
Wydział
  • O Wydziale
  • Władze Wydziału
  • Struktura
  • Pracownicy
  • Administracja
  • Dziekanat
  • Pełnomocnicy Dziekana
  • Rada Wydziału
  • Komisje Wydziałowe
  • Infrastruktura
  • Wirtualny spacer
Sprawy organizacyjne
  • Podział roku akademickiego
  • Zarządzenia Dziekana
  • Rezerwacja i dostęp do sal
  • Bezpieczeństwo
  • Organizacja wydarzeń
  • Gadżety wydziałowe i materiały drukowane
  • Logotypy i identyfikacja wizualna
  • Parking pracowniczy
  • Zgłoszenie usterki
Studiuję na Filologicznym
  • Poradnik nowego studenta
  • Plany zajęć
  • Samorząd Studencki
  • Koła naukowe
  • WiFi
  • Parking studencki
  • Stypendia i pomoc materialna
  • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami
  • Koordynatorzy kierunkowi
  • Oferty pracy dla studentów
  • Rezerwacja sali
Rekrutacja i kształcenie
  • Nasze kierunki
  • Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
  • Studia podyplomowe
  • Mikropoświadczenia
  • Egzamin z języka polskiego jako obcego
  • Programy wymiany i mobilności
  • Jakość kształcenia
  • Raporty samooceny
  • Programy studiów i sylabusy
  • Proces dyplomowania
Nauka i badania
  • Biuro ds. Projektów
  • Konferencje naukowe
  • Stopnie i tytuły naukowe
  • Publikacje i czasopisma wydziałowe
Współpraca
  • Dla szkół
  • Dla mediów
  • Dla pracodawców
  • Wynajem przestrzeni
  • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa studencka
  • Strefa kandydacka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Strefa doktorancka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Sklep UŁ
  • Biblioteka Wydziału Filologicznego
  • Biblioteka UŁ
  • Poradnia językowa
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Dostępność
  • Wydział
    • O Wydziale
    • Władze Wydziału
    • Struktura
    • Pracownicy
    • Administracja
    • Dziekanat
    • Pełnomocnicy Dziekana
    • Rada Wydziału
    • Komisje Wydziałowe
    • Infrastruktura
    • Wirtualny spacer
  • Sprawy organizacyjne
    • Podział roku akademickiego
    • Zarządzenia Dziekana
    • Rezerwacja i dostęp do sal
    • Bezpieczeństwo
    • Organizacja wydarzeń
    • Gadżety wydziałowe i materiały drukowane
    • Logotypy i identyfikacja wizualna
    • Parking pracowniczy
    • Zgłoszenie usterki
  • Studiuję na Filologicznym
    • Poradnik nowego studenta
    • Plany zajęć
    • Samorząd Studencki
    • Koła naukowe
    • WiFi
    • Parking studencki
    • Stypendia i pomoc materialna
    • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami
    • Koordynatorzy kierunkowi
    • Oferty pracy dla studentów
    • Rezerwacja sali
  • Rekrutacja i kształcenie
    • Nasze kierunki
    • Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
    • Studia podyplomowe
    • Mikropoświadczenia
    • Egzamin z języka polskiego jako obcego
    • Programy wymiany i mobilności
    • Jakość kształcenia
    • Raporty samooceny
    • Programy studiów i sylabusy
    • Proces dyplomowania
  • Nauka i badania
    • Biuro ds. Projektów
    • Konferencje naukowe
    • Stopnie i tytuły naukowe
    • Publikacje i czasopisma wydziałowe
  • Współpraca
    • Dla szkół
    • Dla mediów
    • Dla pracodawców
    • Wynajem przestrzeni
    • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa studencka
  • Strefa kandydacka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Strefa doktorancka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Sklep UŁ
  • Biblioteka Wydziału Filologicznego
  • Biblioteka UŁ
  • Poradnia językowa
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Dostępność

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • poczta
  • kalendarz akademicki
  • pracownicy
  • Kolegium dziekańskie
zdjęcie pracownika
  • Pracownicy Uniwersytetu Łodzkiego

prof. dr hab.

Andrzej Wałkówski

STANOWISKO:
profesor
Katedra Informatologii i Bibliologii, Wydział Filologiczny
e-mail: andrzej.walkowski@uni.lodz.pl
  • Czym się zajmuję - opis stanowiska
  • Biogram
  • Zainteresowania
  • Osiągnięcia
  • Dyżury
  • Kontakt

Profile naukowe, dydaktyczne i społecznościowe

  • ScienceOn
  • ORCID
  • scopus
  • usosweb

Czym się zajmuję - opis stanowiska

profesor

Katedra Informatologii i Bibliologii

Biogram

Urodziłem się 16.10.1959 roku we Wrocławiu. Początki mojej działalności naukowej wiążą się z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego, w którym od1980rokustudiowałem tokiem indywidualnym pod kierunkiem mojego mistrza prof. dr. hab. Wacława Korty. Indywidualny tok studiów był czymś w rodzaju nagrody za wysokie osiągnięcia w czasie studiów, szczególnie w zimowej sesji w roku akademickim1979/1980. Kierunek tego toku studiów obejmował paleografię, dyplomatykę, kodykologię i historię średniowieczną w najszerszym i najgłębszym znaczeniu tego słowa. Przedmiotem mojej pracy magisterskiej było opracowanie najstarszego kopiarza lubiąskiego.Wtoku badań udało się udowodnić, że kodeks ten pochodzi z połowy XIII wieku i jest najstarszą zachowaną w Polsce tego typu księgą. Dyplom magisterski otrzymałem z wyróżnieniem. Sama praca magisterska została nagrodzona III nagrodą NDAP w związku z VI Tygodniem Archiwów Polskich 17.12.1984 roku. Pracę tę opublikowałem w postaci trzech artykułów.

Przewód doktorski otworzyłem w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego mając dwa wydrukowane artykuły. Przed obroną doktorską powiększyłem mój dorobek o trzy recenzje i dwa artykuły. W dniu 28.06.1989 roku obroniłem pracę doktorską Dokumenty i kancelarie książąt legnickich do 1296 roku pod kierunkiem prof. dr. hab. Wacława Korty. Zarówno praca,egzamin doktorski i obrona zostały przyjęte przez Radę Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego jednogłośnie i ocenione cum laude. Ponadto zaproponowano skierowanie pracy do nagrody Ministra Edukacji Narodowej. W październiku1989 roku otrzymałem III nagrodę rektorską WSP im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze.

Niezwłocznie po obronie doktorskiej podjąłem badania nad tematem habilitacyjnym Skryptoria cystersów filiacji portyjskiej na Śląsku do końca XIII wieku.Już w 1990 mogłem zaprezentować pierwsze wyniki w postaci wygłoszonego i złożonego do druku referatu w ramach sesji Kultura średniowieczna na Śląsku - pierwiastki rodzime i obce,która odbywała się na Uniwersytecie Wrocławskim. W następnych latach wygłosiłem liczne referaty i wydałem je drukiem w wydawnictwach naukowych - Uniwersytetu Wrocławskiego, Naszej Przeszłości, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskie w Lublinie,Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu Opolskiego, Colloquiów Lubuskich w Gorzowie Wielkopolskim. W większości były to wydawnictwa prestiżowe w/w uczelni, czego przykładem jest Księga Jadwiżańska wydana przez Uniwersytet Wrocławski. Za swoją aktywność badawczą oraz twórcze i oryginalne wyniki naukowe otrzymałem dwie nagrody rektorskie II stopnia WSP w Zielonej Górze - w październiku 1995 i 1996 roku. Książka będąca rozprawą habilitacyjną została wydana w ramach koedycji z Uniwersytetem Wrocławskim na przełomie 1996 i 1997 roku.18.02.1998roku odbyło się jego colloquium habilitacyjne przed Radą Wydziału Historyczno - Pedagogicznego na Uniwersytecie Wrocławskim.Recenzentami byli: Prof. dr hab.Aleksander Gieysztor, prof. dr hab. Edward Potkowski i prof. dr hab. Kazimierz Bobowski. Colloquium przyjęto jednogłośnie. W czerwcu 1998 otrzymałem zatwierdzenie nadania stopnia doktora habilitowanego. W październiku tego roku przyjąłem nominację na profesora WSP w Zielonej Górze. 1.10.1999 roku otrzymałem nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za pracę habilitacyjną.

Od 1 września 1999do 30 września 2003 roku byłem kierownikiem Zakładu Historii Średniowiecznej Instytutu Historii Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Natomiast 1.04.2002 roku zostałem mianowany pełnomocnikiem Prorektora d/s Filii w zakresie ECTS-u.Od1.10.2002 do 30.09.2003roku byłem też redaktorem naukowym Piotrkowskich Zeszytów Historycznych.

1.10.2003 roku zostałem zatrudniony na Uniwersytecie Warmińsko – Mazurskim w Olsztynie, w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych, na stanowisku profesora. Od 2005 roku do końca 2009 byłem kierownikiem Pracowni Archiwistyki Edytorstwa i Informatyki Historycznej w/w Instytucie. Ponadto mianowano mnie do Komisji ds. Przewodów Doktorskich na Wydz. Hum. Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego. Od roku 2006 do 2010 byłem członkiem zespołów oceniających UKA. Brałem udział w pracach Rady Archiwalnej UWM. Od roku 2006 kierowałem statutowym tematem badawczym dotyczącym komputeryzacji nauk humanistycznych.

Od 1.10.2009 roku zostałem zatrudniony w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego w charakterze profesora na drugim etacie. Od października 2010 roku przeszedłem na pierwszy etat.


Zainteresowania

Jeśli chodzi o moje zainteresowania naukowe, to zajmuję się badaniami nad kulturą umysłową średniowiecza, szczególnie zaś piśmiennictwem sakralnym i pragmatycznym cystersów. Ponadto od około 2000 roku interesuję się skryptorium i biblioteką klasztoru cystersów w Mogile. Ukończyłem większe opracowanie w formie książki Skryptorium klasztoru cystersów w Mogile do końca XIII wieku – wydane drukiem w Łodzi, w 2009 roku.Wyniki dotyczące w/w tematu badań były upowszechniane na sympozjach naukowych i publikowane od roku 2000. Celem opracowania była próba odtworzenia działalności skryptorium. Służyły temu następujące cele pośrednie. Pierwszym z nich była identyfikacja zachowanej spuścizny. Chodziło o to, co powstało w badanym skryptorium – rodzaje zachowanego piśmiennictwa, dzieła, dokumenty. Ponieważ wśród zachowanych materiałów proweniencji mogilskiej do końca XIII wieku dominują właśnie dokumenty, stanowiły one podstawę dalszych rozważań. W tym układzie następny cel dotyczył budowy ich formularza – należało ustalić jakie formuły i w jakim okresie stosowano w skryptorium. Dalszy cel wiązał się z poprzednim i dotyczył identyfikacji tych dyplomów, które zostały zredagowane w klasztorze – wykorzystano tutaj wyniki badań nad formularzem. Rozważania dotyczące pisma miały pozwolić na ustalenie następujących spraw. Pierwsza dotyczyła identyfikacji tych oryginałów dokumentów, które zostały spisane w klasztorze. Druga pozwalała zidentyfikować pisarzy, wskazać czasokres ich działania oraz przyporządkować im zachowane rękopisy. Ponadto należało wskazać jakie kanony pisma i w jakich okresach były obecne w skryptorium. Ostatni cel badań dotyczył jego organizacji. Należało określić poziom organizacyjny, wymienić imiennie osoby w nim pracujące z ich funkcjami i dorobkiem. Ważna była obecność wpływów macierzystego wobec Mogiły klasztoru cystersów w Lubiążu na zwyczaje pisarskie. Wpływy takie dotyczą dyktatu i duktu. Były one wynikiem migracji zakonników między klasztorami. Należało przy tym wskazać okresy tych wpływów i ich zanik. Czy spotykamy ręce tych samych pisarzy w obu skryptoriach? Całość rozważań zdecydowano przedstawić na szerokim tle dziejów klasztoru cystersów w Mogile i uzupełniono je o regesty dokumentów sporządzonych w jego skryptorium. Ramy chronologiczne obejmują wiek XIII. Wynika to z dwóch przesłanek. Pierwsza to fakt genezy klasztoru cystersów w Mogile, w pierwszej ćwierci tegoż stulecia. Druga wiąże się z tym, że skryptoria klasztorne były szczególnie aktywne w sporządzaniu dokumentów, które otrzymywały od różnych, zewnętrznych wystawców, do schyłku XIII wieku. Później ograniczały swoją działalność do wewnętrznej dokumentacji. Inny kierunek badawczy to prace nad wykorzystaniem informatyki w naukach humanistycznych. Na tym polu współpracuję z dr. Bogdanem Tropakiem - informatykiem i matematykiem z Uniwersytetu Zielonogórskiego. Współpraca ta zaowocowała opracowaniem i wdrożeniem czterech specjalistycznych komputerowych programów bazowych dla badań historycznych (i nie tylko) -program Diploma (dwie wersje) FAUXPAR, Codex i Codex 2 (dla książki rękopiśmiennej) oraz Fiszka. Programy te zostały napisane od podstaw, przy czym ja projektowałem wspomniane bazy danych (rozwiązanie merytoryczne), a dr B. Tropak napisał je (rozwiązanie informatyczne). Obaj współpracowaliśmy z Instytutem Historii i Archiwistyki UMK (włączono nas do zespołu prof. dr. hab. Bohdana Ryszewskiego pracującego nad komputeryzacją archiwów - co roku na specjalnych zjazdach prezentowaliśmy swoje programy, a dotyczące ich referaty publikowano drukiem). Ponadto przedstawiliśmy program Fiszka w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego w listopadzie 2001 roku. Interesuję się także średniowiecznym biskupstwem lubuskim.

Osiągnięcia

WYKAZ WYPROMOWANYCH DOKTORÓW

1) Dr Przemysław Dorszewski, przewód otwarty 28 IV 2009 roku na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, Uposażenie i działalność gospodarcza klasztoru kanoników regularnych w Trzemesznie do początku XVI wieku – obrona odbyła się dnia 8 VI, a zatwierdzenie przez Radę Wydziału miało miejsce 22 VI 2010 roku.

2) Dr Jacek Białkowski, przewód otwarty 31 III 2009 roku na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, Ród Bibersteinów w XIII – XV wieku - obrona odbyła się dnia 6 XII, a zatwierdzenie przez Radę Wydziału miało miejsce 13 XII 2011 roku.

NAGRODY I ODZNACZENIA

1) 17XII1985 rok II nagroda Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych za pracę magisterską z okazji VI Tygodnia Archiwów Polskich.

2) Październik 1989 rok - III nagroda rektora WSP w Zielonej Górze za pracę doktorską

3)Październik1991rok-InagrodarektoraWSP im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze (dziś Uniwersytet Zielonogórski) za opublikowanie dwóch książek.

4) Październik 1995 rok - II nagroda rektora WSP im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze za oryginalne i twórcze osiągnięcia naukowe.

5) Październik 1996 rok - II nagroda rektora WSP im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze za oryginalne i twórcze osiągnięcia naukowe.

6) 1X1999 rok - nagroda Ministra Edukacji Narodowej za pracę habilitacyjną.

7) 1 X 2007 rok - nagroda zespołowa II stopnia rektora UWM w Olsztynie za osiągnięcia w dziedzinie organizacyjnej.

8) 14 X 2016 roku - nagroda zespołowa III stopnia rektora UŁ jako za książkę Imię róży inaczej... Ze studiów nad skryptorium klasztoru cystersów w Mogile do początków XVI wieku, Łódź 2015, wspólnie z Prof. Zbigniewem Domżałem.

9) 29 lipca 2019 roku - Medal Złoty za Długoletnią Służbę.

OGÓLNA LICZBA PUBLIKACJI: 125

Książki: Sześć.

1) Andrzej Wałkówski, Dokumenty i kancelaria księcia Bolesława II Rogatki, Zielona Góra 1991.

2) Idem,Dokumenty i kancelaria księcia legnickiego Henryka V Grubego, Wrocław 1991.

3) Idem,Skryptoria cystersów filiacji portyjskiej na Śląsku do końca XIII wieku, Zielona Góra - Wrocław 1996.

4) Idem, Skryptorium klasztoru cystersów w Mogile do końca XIII wieku, Łódź 2009.

5) Zbigniew Domżał, Andrzej Wałkówski, Imię róży inaczej ... Ze studiów nad skryptorium klasztoru cystersów w Mogile do początków XVI wieku, Łódź 2015.

6) Zbigniew Domżał, Andrzej Wałkówski, Imię róży inaczej ... W tajemniczym świecie pisarzy i rękopisów klasztoru cystersów w Mogile do początków XVI wieku, Łódź 2016 [drugie, poprawione i uzupełnione wydanie w/w].

Artykuły i referaty: 69.

Recenzje i artykuły polemiczne: 38

Redakcje naukowe: Sześć

Prace popularnonaukowe: Sześć


Dyżury

profesor

Katedra Informatologii i Bibliologii

Kontakt

profesor

Katedra Informatologii i Bibliologii

www: https://www.uni.lodz.pl

Powrót
Godło
bip
hr
hr
Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność

Katedra Informatologii i Bibliologii
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173, pok. 4.49
90-236 Łódź

informatologia@uni.lodz.pl
tel. 42 635 69 12

 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności